Post | juni 2026 | Vrijwilligersverhalen | 1 min lezen
"Het mooiste is om de ander er weer bij te laten horen"

Het is als de dag van gisteren; op een koude ochtend kwam Jan fietsend een man tegen die met twee zware boodschappentassen liep. Geïnteresseerd stapte hij op de man af en vroeg hem hoe het ging. De man vertelde dat hij dakloos was en de hele nacht in de ijskoude buitenlucht had gelegen. Jan besloot direct een kop koffie voor hem te halen om hem een hart onder de riem te steken. Toen hij terugkwam, was de man helaas al verdwenen. Maar dit was wel het moment waarop Jan besloot: "Ik wil voor deze mensen iets betekenen."
Inmiddels is Jan (op de foto links) al ruim drie jaar vrijwilliger bij inloophuis De Herberg in Apeldoorn. Wat hij het mooiste vindt aan zijn werk? "Dat ik mensen het gevoel kan geven dat ze erbij horen." Voor Jan draait vrijwilligerswerk om gelijkwaardigheid: om zijn medemens in woord en daad te laten merken dat ook zij meetellen.
Vooral de band met de bezoekers van het inloophuis waardeert Jan enorm. In zijn voormalige werk als kaasboer was hij gewend om veel contact met mensen te hebben. Daardoor weet hij hoe belangrijk het is om oprechte aandacht te geven en een eerlijke, authentieke band op te bouwen.
Tegen iemand die vrijwilligerswerk overweegt, wil Jan graag zeggen: "Je weet niet wat je mist. Juist de kleine gebaren maken het werk zo bijzonder. Een luisterend oor, een gesprek of een kop koffie kan voor iemand veel betekenen. Hoe mooi is het, om elkaar niet alleen te begrijpen, maar ook echt te verstaan?"
Wil jij ook mensen laten voelen dat ze erbij horen?
De Herberg zoekt regelmatig betrokken vrijwilligers. Bekijk de pagina van De Herberg voor vacatures en ontdek hoe jij het verschil kunt maken voor inwoners van Apeldoorn.


